Rady a tipy pro Vaše auto

Sestavte si servisní plán
U některých starších ojetých aut je obtížné dohledat do detailů servisní historii, proto si veďte vlastní servisní knížku a sestavte si vlastní servisní plán. Odhadněte, kolik kilometrů každý rok s takovým autem najedete a snažte se dodržovat především výměny oleje, provozních náplní a třeba rozvodů.
Pro správný chod motoru jsou naprosto klíčové výměny oleje. Zejména ojeté turbodiesely potřebují čerstvý olej pravidelně, ale samozřejmě ani výměny u benzínových motorů nelze zanedbávat. "Měňte olej nejpozději po 15 000 km,“.
I když výrobci udávají interval výměny třeba 30 000 km, u ojetých aut ho zkraťte na polovinu. Předejdete rychlému opotřebení motoru, protože starší pohonné jednotky jsou na kvalitu oleje velmi citlivé. Kvalitní čerstvý olej také šetří například turbodmychadlo a zabraňuje vzniku karbonových úsad, které ničí motor.

Nečekejte, až se něco rozbije
Nejhorší je odkládat výměnu opotřebovaných částí auta do chvíle, než se rozbijí. Při tom často lze už podle zvuku poznat, že s autem něco není v pořádku. Například silně pískající turbodmychadlo značí jeho končící životnost, klepající dvouhmotový setrvačník také volá po výměně.
Stejně tak se o výměnu začne hlásit například vadná žhavící cívka nebo i slábnoucí akumulátor. Vždy proveďte opravu nebo výměnu co nejdříve, ať vás auto nikde nenechá stát. Stejně budete muset dotyčné díly vyměnit a čím dříve tak učiníte, tím lépe. „Odkládat nutné opravy se nevyplácí, neboť rozbitá součásta často napáchá více škody než když ji vyměníte preventivně,“.

Používejte jen kvalitní palivo a oleje
Tankovat benzín nebo naftu z pochybných zdrojů se nevyplácí. Moderní motory jsou na kvalitu paliva velmi citlivé a třeba vadná nekvalitní nafta stojí za častými poruchami vstřikovačů. Nekvalitní palivo ale poznáte i poklesem výkonu a nárůstem spotřeby.
U starších aut se vyplácí jednou za čas používat aditivum do paliva, které napříkald čistí vstřikovače, promazává palivovou soustavu, zabraňuje tvorbě usazenin a čistí a maže například ventily. Některé starší motory vyžadují rovněž aditivum pro eliminaci škodlivého vlivu biosložky v palivu. Ta totiž na starší motory působí korozivně a způsobuje též zapékání a rychlou tvorbu spálených usazenin.

Jezděte s citem
Spolehlivosti svého auta pomůžete ale i opatrným způsobem jízdy. Ohřívejte motor s citem a nevyužívejte jeho plný výkon a vysoké otáčky, dokud není ohřátý na provozní teplotu. "Zatímco se voda ohřeje hned, olej se ohřívá zhruba deset až patnáct minut,“.
Platí to i obráceně. Zejména turbodiesely (ale i moderní benzínové přeplňované motory) vyžadují tzv. dochlazování turbodmychadla. Když horký motor vypnete, riskujete poškození turba. Nechte proto po jízdě motor aspoň půl minuty běžet na volnoběh, ať se stačí turbo dochladit olejem.
Šetřete také dvouhmotový setrvačník tak, že nebudete naftový motor podtáčet. Jízda pod 1500 ot./min. většině starších čtyřválcových dieselů příliš nesvědčí. Řaďte s citem a také se v rámci možností vyhýbejte dírám v silnici, ať si hned nezničíte podvozek.

Zpět